Reklama to wizualna lub dźwiękowa forma komunikacji marketingowej, w której wykorzystuje się otwarcie sponsorowany, nieosobowy przekaz promujący lub sprzedający produkt, usługę lub pomysł.
Sponsorami reklamy są często firmy, które chcą promować swoje produkty lub usługi. Reklamy różnią się od public relations, ponieważ reklamodawca ma kontrolę nad przekazywaną wiadomością. Różni się także od sprzedaży osobistej, ponieważ wiadomość nie jest osobista, tj. nie jest skierowana do określonej osoby.
Reklama jest przekazywana za pośrednictwem różnych mediów, w tym starych mediów jakimi są gazety, czasopisma, telewizja, radio, reklama zewnętrzna oraz nowych mediów takich jak wyniki wyszukiwania, blogi, strony internetowe lub wiadomości tekstowe.
Reklamy komercyjne często dążą do generowania zwiększonej konsumpcji swoich produktów lub usług poprzez „branding”, która łączy nazwę produktu lub obraz z pewnymi cechami w umysłach konsumentów. Z drugiej strony reklamy, które mają wywołać natychmiastową sprzedaż, są znane jako reklamy bezpośrednie. Reklamodawcy niekomercyjni, którzy wydają pieniądze na reklamę przedmiotów innych niż produkt lub usługa konsumencka, obejmują partie polityczne, grupy interesów, organizacje religijne i agencje rządowe.
Innym sposobem na reklamowanie są promocje sprzedaży. Promocje obejmują takie rzeczy jak konkursy i gry, prezenty produktów, kupony, próbki, programy lojalnościowe i rabaty. Ostatecznym celem promocji sprzedaży jest pobudzenie potencjalnych klientów do działania.
Jednym ze sposobów na stworzenie lojalności marki jest nagradzanie konsumentów za spędzanie czasu na interakcji z marką. Metoda ta może występować w wielu formach, takich jak nagroda, program nagród i pobieranie próbek.
Wszystkie formy reklamy są powszechnie stosowane a profesjonalnym wypromowaniem zajmuje się agencja reklamowa.
Zobacz też: