Codzienne wydatki na produkty pierwszej potrzeby takie jak jedzenie czy środki czystości pochłaniają największą część w ogóle wydawanego budżetu. Dlatego też chyba każdy z nas stara się zaoszczędzić – nie tylko na zakupach, ale również na przyjemnościach. Jednak świadomość, tego, że oszczędzamy jednocześnie tracąc na jakości raczej nikogo nie satysfakcjonuje – każdy z nas chciałby przecież żyć pełnią życia i korzystać z wszystkich dóbr, które są dla nas dostępne.
Przeceny i wyprzedaże działają jednak na nas jak magnes – nawet jeśli są tylko pozorne. Jeszcze bardziej przyciągają nas jednak , które w istocie są programami lojalnościowymi, mającymi na celu przywiązać nas do danej firmy a w zamian mamy otrzymać pewną korzyść – gratisowy produkt lub usługę, zniżkę czy gadżet. Każdy sklep czy punkt usługowy dąży do tego, by zgromadzić jak największą ilość stałych klientów, a pomóc w tym może właśnie system motywacyjny. Przeczytaj również: Walka o klienta
Z jakimi programami tego typu możemy się spotkać? Bardzo często są to na przykład punkty, które zbieramy przy zakupach na daną kwotę. Jeśli będziemy mieli określoną pulę punktów, będziemy mogli odebrać rabat, lub nagrodę. W zależności od tego, czy uznamy ją za wystarczająco atrakcyjną czy nie zdecydujemy się na bycie lojalnym wobec sklepu.
Podobnie działa się w punktach usługowych takich jak na przykład gabinety kosmetyczne czy salony fryzjerskie. W takich miejscach najczęściej stosowana jest . Jeśli jesteśmy stałymi klientami niemal zawsze otrzymamy takie profity jak dodatkowe zabiegi, darmowe kosmetyki czy zniżki. I nie czujemy wtedy, że korzystamy z usług mniej wartościowych – wręcz przeciwnie. Czujemy satysfakcję z tego, że zostaliśmy w tak przyjemny sposób obsłużeni.